Constantin Argetoianu și Virgil Madgearu,protagoniștii unui incident penibil în Parlament(iulie 1921)


Dacă mulți dintre noi aveam impresia că politica interbelică era făcută de gentlemani,în comparație cu ceea ce este astăzi,ne înșelăm.Disputele politice căpătau și atunci accente de mahala,după cum reiese dintr-un incident petrecut în vara anului 1921,relatat de autorul celei mai vaste opere de însemnări politice,Constantin Argetoianu.

Ministrul de interne Argetoianu se afla în banca rezervată reprezentanților Guvernului la acea interminabilă ședință a Camerei Deputaților din 14 iulie 1921.Secretarul general al Partidului Țărănesc,Virgil Madgearu,se pregătea să țină un discurs referitor la proiectul de lege depus de Partidul Poporului(aflat la guvernare în acel moment)privind naționalizarea Societății Reșița(uzinele metalurgice),proiect respins vehement de opoziție.

Madgearu se urcase la tribună și ne amenința cu un discurs de două ceasuri.Eram exasperat și mă treceau nădușelile.Mi-am pierdut orice control asupra nervilor și,uitându-mă în ochii armeanului (V.Madgearu),i-am susurat:”Să mă pupi în c.r”.Binișor,să mă audă decât el,dar nu și cei din incintă!Și nici nu m-a auzit nimeni în afară de pârlitul de pe tribună …În loc să tacă,și să se răfuiască cu mine după ședință sau să reclame că l-am insultat fără să precizeze cuvintele,Madgearu a început să urle ca un disperat:”Mi-a spus să îl pup în c.r!Mi-a spus să îl pup în c.r!”Făcuse bale la gură și țipa ca și când l-aș fi lovit în c.r cu cizma!

Se pare că ieșirea nervoasă a lui Argetoianu a fost speculată de Ion Mihalache,liderul țărăniștilor,care i-ar fi recomandat lui Madgearu:”Spune-o,să audă toată Camera,că ne folosește„.

Răspunsul celor aflați în sală nu s-a lăsat așteptat:

Toată Opoziția, în picioare,a început să urle și ea,să mă amenințe cu pumnul,să strige:”Guvernul insultă Opoziția!Demisia!Demisia!”.În mijlocul vacarmului,s-a sculat Iorga și zgomotul încetând o clipă,a răcnit:”Cu toții la Palat,să reclamăm Regelui”

Lucru ce s-a și întâmplat,după cum afirma marele istoric și om politic(mai puțin),Nicolae Iorga:

Deci,cu liberalii împreună,care își așteptau succesiunea,ne-am dus la Palat pentru a semnala în scris Regelui Ferdinand de ce oameni e servit și în ce formă.

Liberalii,care erau în alianță cu Partidul Poporului,după cum reiese de mai sus,s-au alăturat și ei demersului înaintat la Palatul Regal.Fără sprijinul PNL,guvernarea condusă de Averescu va lua sfârșit în decembrie 1921,o contribuție aducând-o și acest incident din Parlament.

SURSA:Stelian Neagoe,Constantin Argetoianu,politică și destin,Editura Machiavelli,2012

tit_camdep_p57

Categorii: Politică | Etichete: , , | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.